Afstudeerproject: De beleving van een depressie

In het einde van jaar 4 van de Maastricht Academy of Media Design and Technology, is het tijd om af te studeren. Voor dit project heb ik mij bezig gehouden met het onderwerp: depressie onder jongeren.

Voor dit project heb ik een half jaar lang onderzoek gedaan naar de beleving van een depressie onder jongeren in de leeftijdscategorie van 18 t/m 30 jaar. Ik hoor vaak in mijn omgeving dat jongeren niet altijd begrepen worden door hun naasten en de omstanders, wanneer zij last hebben van een depressie. Dit komt vaak door te weinig kennis over de depressie. Als je nog nooit een depressie hebt meegemaakt, is het lastig om je te kunnen inbeelden hoe het is om hierin te leven. Daarom heb ik voor mijzelf een doel gesteld met dit project: het kweken van meer begrip voor een depressie bij naasten en omstanders.

Na een lang onderzoek, ben ik op het idee gekomen om een bordspel te maken. Dit bordspel, genaamd Ahendonia (= Engels voor Anhedonie, het niet meer (kunnen) ervaren van vreugde), is een soort levensweg van iemand die in een depressie zit. Het spel is dus bedoeld voor de naasten en omstander, die geen idee hebben hoe het is om in een depressie te leven. Door het spelen van dit spel, zal de speler een idee krijgen over waar iemand in een depressie doorheen moet. Een depressie heeft namelijk een aantal specifieke kenmerken die bij vrij veel mensen terug komen. Deze kenmerken heb ik verwerkt in mijn spel.

Spelregels

Het spel kan gespeeld worden door 2-4 spelers.
Het is belangrijk om dit spel te spelen met een begeleidend persoon erbij, bijvoorbeeld een therapeut. Zo kan er tijdens het spelen nog eens extra informatie worden gegeven over het onderwerp depressie.

Doel van het spel
Het doel van het spel is dat er begrip wordt gekweekt voor de depressie. Doormiddel van het juist beantwoorden van vragen over depressie, kun je energie verdienen die je nodig hebt om vooruit te komen in het spel.

De dobbelstenen met 3x 1 oog, 2x 2 ogen en 1x 3 ogen

Het spelen van het spel
De spelers beginnen het spel met 10 energiemunten. Iedere speler mag om de beurt beginnen met gooien met de dobbelsteen. De dobbelsteen is iets anders in dit spel dan de meeste spellen. Het is een dobbelsteen die niet hoger gaat dan 3 ogen. Hierdoor duurt het langer om door het spel heen te komen en kan de speler per keer niet te veel energie verdienen (kenmerk: traag zijn). In het begin van het spel zullen de spelers veel tegenslagen tegenkomen, net als bij een depressie in het begin gebeurt. Hierdoor zullen de speler veel van hun energie kwijtraken. Uiteindelijk kunnen ze in de loop van het spel weer energie verzamelen door de dobbelsteen te gooien en vragen goed te beantwoorden bij de kenniskaarten.

In de loop van het spel zullen er verschillende tegenslagen zich voordoen. Maar ook kansen, waarbij je zelf moet beslissen of je ze pakt of dat je je energie bewaard voor een andere kans (kenmerk: keuzes maken is lastiger). Ook zijn er vakjes met kenniskaarten. Met deze kaarten kun je de kennis over depressie testen. Dit zijn tevens ook de kaarten waar je energie mee kan verdienen. Hoe minder vragen je goed hebt, hoe langer het spel zal duren.

Op het eind van het spel worden de tegenslagen steeds minder, maar de kanskaarten en kenniskaarten komen wat meer voor. Dit gebeurt ook aan het eind van een depressie. De tegenslagen worden steeds minder, maar je krijgt wel meer kansen in het leven, waardoor de kans steeds groter wordt dat je uit de depressie komt. Degene die als eerste bij de finish is, zal de persoon zijn met de meeste kennis over depressie en heeft slim gebruik gemaakt van zijn energiemunten. Hoe meer vragen je goed beantwoord hoe meer energie je krijgt en hoe sneller je vooruitkomt in het spel. Door de dobbelsteen zal het spel zich erg lang trekken en daarom dus ook een symbolische weergave van een depressie zijn. (kenmerk:Je moet je door het spel heen slepen op een bepaald moment, net als in een depressie.)

Ontwerp energiemunt

Energie verzamelen
Tijdens het spel is het belangrijk dat er energie wordt verzameld. Dit kan door het gooien met de dobbelsteen. Hierdoor krijg je de hoeveelheid energie, als het aantal ogen dat gegooid wordt. Een andere manier om energie te verzamelen, is doormiddel van het juist beantwoorden van de vragen op de kenniskaarten. Zodra een vraag goed beantwoord wordt, krijg je de hoeveelheid energie die op de kaart staat aangegeven. Let op: Je kan ook energie verliezen. Dit kan door middel van de tegenslagkaarten als je op het vakje tegenslag komt.

De kaarten
– Tegenslagen
Deze kaarten komen vooral veel voor in het begin van het spel. Zodra een speler op een tegenslag kaart komt, kost dit de speler energie door de reden die op de kaart genoemd staat. Zodra je op de tegenslag komt, maar je hebt geen energie, dan moet je 2 stappen terug.


– Kanskaarten
Bij kanskaarten kun je beslissen of je de kans pakt of liever je energie bewaard. Hierin staat bijvoorbeeld dat een vriend je vraagt om wat te gaan drinken in de stad. Zodra je de kans grijpt bij deze kaarten, kost het wel energie. Maar uiteindelijk mag je wel 2 of 3 plekken plaatsen vooruit, waardoor je dus sneller bij het eind van het spel bent. Heb je te weinig energie om de kans te pakken? Dan moet je 2 stappen terug (kenmerken: somber gevoel, negatief denken, terugtrekken, keuzes maken is lastiger).


– Kenniskaarten
Dit zijn belangrijke kaarten in het spel. Bij deze kaarten wordt de kennis van een depressie getest. Bij het goed beantwoorden van de vraag, krijgt de speler 2 energiemunten. Dit is buiten de dobbelsteen de enige manier om extra energie te verdienen. Zodra je de vragen niet goed beantwoord, staat er op het kaartje hoeveel vakjes je terug moet.

Het speelbord is geprint op een aluminium plaat. Hierdoor wordt het magnetisch. Onder de poppetjes zitten magneetjes, waardoor het zwaarder lijkt om de poppetjes van het bord te tillen en te verschuiven (kenmerk: zwaar voelen/een zwaar gevoel hebben). Het bord bestaat uit verschillende vakjes, gemaakt uit stukken van emoties. Deze emoties hebben te maken met het onderwerp depressie.

Ontwerp speelbord

Het ontwerp van de poppetjes, is gebaseerd op het bord. Ook bij de poppetjes komt de emotie van een depressie terug. De poppetjes zijn er zowel in vrouwelijke vorm, als mannelijke vorm. De poppetjes zijn ingescande personen, waardoor de emotie nog echter aanvoelt.

Verder komt het spel in een doos. Doordat het formaat van het spel A2 is, zijn de afmetingen van de doos ook op dat formaat. Op de buitenkant van de doos staat alleen de naam Anhedonia, verder is het ontwerp van de buitenkant erg leeg. De toeschouwer weet daarom niet meteen dat er een bordspel in de doos zal zitten.

Buitenkant van de doos A2 formaat.
Binnenkant van de doos, genoeg ruimte voor het spel en de accessoires.
Genoeg plek voor alle elementen van het spel.
Speelbord geprint op een aluminium plaat.